Het werd wel weer tijd…

Hè, hè, daar ben ik weer. Ik weet het, voor de trouwe lezers, het werd natuurlijk ook wel weer tijd voor een updatetje…
Ik moet er ook echt even tijd voor nemen om weer een nieuw (interessant) verhaal in elkaar te flansen. Erg veel bijzonders is er niet gebeurd de laatste tijd en foto’s heb ik eigenlijk al helemaal niet gemaakt. Sorry!
De jongens zijn dus aan hun nieuwe scholen begonnen dit jaar. Tot nu toe gaat alles zeer voorspoedig. Ik geloof dat Nick zijn draai ook wel gevonden heeft, hij zegt de "Arte"-richting leuk te vinden en tot nu toe heb ik ook nog geen telefoontje van school gehad met de mededeling dat hij er niet is… We wachten de eerste cijferlijst maar af. Hij kan nu in ieder geval veel doen wat hij leuk vindt; tekenen.
Ook Jay gaat goed. Is natuurlijk toch een hele overgang van dat kleine schooltje in Castelão naar de "fabriek" in Odemira. Maar hij geeft aan het erg leuk te vinden. Hij heeft nog wat moeite met Portugees, maar krijgt daar dan ook bijles in. Op deze school doen ze ook erg intensief aan muziekles. Vanuit de muziekschool in Sines komen een aantal leraren hier lesgeven. Op donderdag heeft Jay dan ook bijna de hele dag muziek. Eerst een aantal uren klassikaal en dan vervolgens twee uur gitaarles, waarvan één uurtje echt alleen en dan nog een uurtje met een andere leerling die ook gitaar speelt. Donderdag a.s. heeft hij een kleine uitvoering in het theater van Odemira van de geleerde stof van het eerste semester. Zo heeft Jay dus gewoon op school gitaarles wat hij erg leuk vindt en hij liet dan ook laatst al vol trots "Jingle bells" horen.
Nog dit weekje en dan hebben ze twee weken kerstvakantie. Jay kijkt er al erg naar uit, aangezien opa en oma op de 27ste zullen komen om dit jaar oud en nieuw hier te vieren. Is toch wat gezelliger dan dat ze pas begin januari zouden komen; de jongens moet per slot op 4 januari weer naar school en daar komen ze natuurlijk toch voor!

Tijdens een rommelmarkt in V.N. de St. André eind vorig jaar, was ik gewezen op een hele leuke, drukbezochte, 2-daagse markt, welke elk jaar in het oude dorpje Santo André (ca. 60 km bij ons vandaan) eind november plaatsvindt. Aangezien ik van een aantal leuke artikeltjes de restpartij heb gekocht bij mijn leverancier, leek het me wel wat om op die markt te gaan staan. Dus zo gezegd, zo gedaan. Na aanmelding en betaling (€ 4,50 per meter voor beide dagen…, ik had 3 meter) ging ik op maandag 30 nov. ’s ochtends vroeg weg, samen met Jay. Jay mocht een dagje spijbelen om mij gezelschap te houden, vond ik wel zo prettig. Dinsdag de 1e dec. zou hij toch al vrij zijn, vanwege een nationale feestdag… Ik had een tentje geleend van een engelse vriendin voor het geval van regen.
Ons stalletje was al vrij snel opgezet en we hadden aardige buren, die al melden dat vandaag meer een voorbereiding was op de "grote marktdag van 1 dec.". Dat klopt ook wel aangezien de meeste mensen pas hun stallen echt gingen uitpakken in de namiddag. Er liep ook nog weinig winkelend publiek, slechts enkelen nieuwsgierigen. Ook mijn ouders kwamen deze middag vast even kijken. We waren dus veel te vroeg gekomen, maar ach, het was wel gezellig, we vermaakten ons wel.
Maar toen…, aan het eind van de dag, kwamen we erachter dat alle marktmensen die avond zouden blijven overnachten in of naast hun auto’s en dus stonden we ingebouwd en konden wij geen kant op, dus ook niet weg naar huis! Oeps, probleempje… Tja en Ruud kon ons ook niet even komen halen met de Seat, want die heeft maar 2 stoelen en ook mag hij niet meer in een auto met nederlands kenteken rijden, dus de auto van mijn vader lenen was ook geen optie. En dus heeft Jay heel lief aan opa gevraagd of die ons dan a.u.b. wilde komen halen…, de arme man, ze waren net thuis van hun dagje markt… Maar dat deed hij natuurlijk wel, gelukkig, anders hadden we in de auto moeten slapen!
De volgende dag zijn Jay en ik toen met de Seat weer naar St. André gegaan (Ruud kon op Nick z’n brommer naar zijn werk en de Seat hebben Ruud en ik op woensdag toen weer opgehaald). Helaas regende het die dinsdag en dat heeft het ook de hele dag gedaan. Gevolg: er liep geen hond. Normaal zou de markt tot in de avond duren, maar aan het eind van de middag ruimden de meeste kramen al op. Niets verkocht en vooral medelijden met Jay, voor wie het zo natuurlijk toch wel wat saai was. Goed, wel weer een lesje geleerd en een markt doe ik nu dus echt noooooit meer!!!

Sdc10006  Sdc10007

Vorig weekend heeft Ruud ons grootste varken, de beer; vader van al vele nestjes, laten slachten. Ja, laten slachten, want dit was toch ook voor Ruud een maatje te groot. Afgelopen zomer was "Karbo" (zoals hij heette) al gecastreerd, om het vlees te kunnen laten ontdoen van de beer-lucht en nu was het dus tijd. Zaterdag was ie geslacht en de slachter had hem mooi van alle ingewanden ontdaan en netjes in tweeën gezaagd. Ruud heeft hem verder op zondag in hapklare porties verdeeld. Zo’n 150kg vlees zal er wel vanaf gekomen zijn, de vriezers liggen vol! Vlees op tafel is er voorlopig zeker… Ook heeft Ruud dit keer choriço (worst) gemaakt en bacon, ik ben benieuwd of het gelukt is. Hij heeft er zoveel plezier in, zit dagen achter internet voor recepten etc. We wachten dus in spanning af.

Komend weekend gaan we even naar het zuiden op zoek naar een nieuwe bank. Dat wordt wel eens tijd. Ons oude bankstel is zo lelijk geworden en ik heb er al kleden overheen liggen, maar daar wordt ik ook helemaal stapelgek van, dus wordt het wel tijd! Ik hoop dat we kunnen slagen. Ik was, samen met Gaby, afgelopen week al naar de Algarve geweest en heb toen al één en ander gezien, maar dat wil ik natuurlijk toch niet in m’n eentje beslissen, dus zal Ruud toch even mee moeten! Ik weet dat dat niet z’n favoriete klusjes zijn, maar goed, hij zal de dag wel doorkomen. Jay gaat ook gezellig mee!

Dan wens ik iedereen alvast hele fijne kerstdagen toe en een gezond 2010! Enne, tot volgend jaar! Ik zal mijn best doen, niet zo erg lang op me te laten wachten!

Groeten aan iedereen, van ons allemaal!!!

Geef een reactie

