Terug van weggeweest…

<!– /* Font Definitions */ @font-face
{font-family:"Cambria Math";
panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:roman;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;}@font-face
{font-family:Calibri;
panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:swiss;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{mso-style-unhide:no;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
margin-top:6.0pt;
margin-right:20.15pt;
margin-bottom:0cm;
margin-left:21.3pt;
margin-bottom:.0001pt;
text-indent:-14.2pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:Calibri;
mso-fareast-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}.MsoChpDefault
{mso-style-type:export-only;
mso-default-props:yes;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:Calibri;
mso-fareast-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}.MsoPapDefault
{mso-style-type:export-only;
margin-top:6.0pt;
margin-right:20.15pt;
margin-bottom:0cm;
margin-left:21.3pt;
margin-bottom:.0001pt;
text-indent:-14.2pt;}@page Section1
{size:595.3pt 841.9pt;
margin:36.0pt 36.0pt 36.0pt 36.0pt;
mso-header-margin:35.4pt;
mso-footer-margin:35.4pt;
mso-paper-source:0;}div.Section1
{page:Section1;}–>

Terug?Van weggeweest?
Ja, ik ben even een weekje in Nederland geweest!

Op 1 oktober jl. is mijn opa namelijk 94 jaar geworden en mijn moeder had mijuitgenodigd om hem, samen met haar, te verrassen met een bezoekje (kantenslotte de laatste mogelijkheid zijn hem nog een keer te zien…). Dat lietik me uiteraard geen twee keer vragen en stemde daarmee in, altijd leuk toch?

Na ook de goedkeuring te hebben gekregen van mijn drie heren (zij het met enigesputtering van de jongetjes; die hadden zelf natuurlijk ook heel graag gewild,maar die komen waarschijnlijk komende zomer aan bod…), gingen mijn moeder enik eind september op zoek naar een gunstige vlucht. De bedoeling was een dag of5.
Na het afspeuren van het internet was het niet makkelijk een gunstig geprijsdevlucht te vinden, ja, wel via Brussel, maar dan moet je toch ook debenzine-kosten van en naar Brussel erbij rekenen en extra kosten voor evt.bagage etc. en kwamen we nog uit op een prijs dat maar een paar tientjesgoedkoper zou zijn dan vliegen op Schiphol. Uiteindelijk was met Iberiahet gunstigst, maar dan wel 7 dagen en met een stop op Madrid. Dat hebbenwe dan maar gedaan.

De tijden waren ook prima, vertrek om 13.00 vanuit Lissabon en terug om 12.00vanaf Amsterdam. De tussenstop op Madrid was ook maar een uurtje, dus prima!

Op dinsdag 29 sept. zijn we vertrokken en ’s avonds waren we in nederland.Perfecte vlucht, alles sloot mooi aan, we hadden alleen handbagage en dehuurauto (een peugeot 207, heerlijk autootje) was ook snel gehaald.
Het was voor mij ook meteen de eerste keer dat ik het "nieuwe"appartement van mijn ouders in Bloemendaal kon bewonderen. De laatste keer inaug. 2007, had ik geen mogelijkheid gehad om dat even te gaan bezichtigen.

Woensdag zijn we toen als eerste even op de fiets de Haarlemse binnenstadingegaan en heb ik me meteen maar even uitgeleefd. Het is toch wel weer evenerg lekker om gewoon overal te kunnen slagen voor leuke kleding, dat is hier inPortugal, voor mijn maat, toch nog wel lastig. Vooral voor bovenkleding. En ookde weldaad in de supermarkten is toch wel heerlijk. Ik moet eerlijk zeggen datik niet echt iets mis hier in Portugal, maar wél op het moment dat ik dan innederland weer even in de supermarkt ben. Al die variatie is toch welmakkelijk, maar goed, hier thuis word je gewoon erg creatief in alles zelf maarin elkaar flantsen! Ok, dus de eerste dag al meteen veel te veel gelduitgegeven, maar goed, dat mag zo af en toe dan wel even.

Donderdag was mijn opa dus jarig. Hij verblijft sinds eind 2007 in eenverzorgingstehuis in Reigersbos, A’dam z-o.
Ik heb er nooit over verteld, dus even in het kort (want in mijn web-log van30-08-2007 staat nog een foto van ons bezoekje aan opa en oma in de Corantijnstraat);Rond oktober 2007 was mijn opa gevallen en had daarbij zijn heup gebroken,geluk bij een ongeluk; op dat moment waren mijn ouders in nederland en mijnmoeder stond op het moment dat het gebeurde ook net voor de deur. Goed hijmoest dus met een hoogwerker via het raam naar buiten getilt worden (ze woondentoen nog 3 hoog) en naar het ziekenhuis vervoerd worden. Omdat mijn oma toen alecht niet meer in staat was voor zichzelf te zorgen werd zij naar eenverzorgingstehuis gebracht op de gesloten afdeling. Na het herstel van mijn opais hij toen ook daarheen gegaan om bij oma te kunnen zijn en dat was dus helaaseen abrupt einde aan ruim 60 jaar Corantijnstraat. Omdat zij het enige echtpaarvan het tehuis waren, kregen ze met z’n tweetjes wel een kamer waar normaal 4personen in vertoeven en mochten ze een paar meubeltjes van huis meenemen.Helaas is mijn oma inmiddels, halverwege 2008, overleden, maar omdat mijn opaal zoveel in korte tijd heeft meegemaakt, mag hij nog steeds op deze kamerblijven. Eigenlijk is hij nog veel te goed voor een verzorgingstehuis, maarweer verhuizen zou hij waarschijnlijk toch niet aankunnen. Hij is dan wel deenige bewoner van deze afdeling die de code van de deur kent zodat hij wel kanstaan en gaan waar hij wil.

Goed even terug; Het verzorgingstehuis in Reigersbos, ligt dus vlakbij Abcoudeen mijn broer Leonard gaat dan ook trouw elke week op weg van werk naar huis(hij rijdt er dan toch praktisch langs) even bij opa langs.
In eerste instantie leek mijn opa mij niet helemaal meer te kunnen plaatsen,maar hij was dan die ochtend ook niet erg lekker, waarschijnlijk toch eenbeetje nerveus vanwege z’n verjaardag, maar na een paar minuten wist hij hetallemaal weer en was hij zeer verblijdt met ons bezoek. Hij zat zichtbaar tegenieten.
M’n moeder had nog even een LP (jazz) opgezet en hij leefde helemaal op. Jazzen dansen was altijd zijn passie, maar sinds de dood van oma draait hij geenplaten meer, dat geeft teveel pijnlijke herinneringen. Maar toen mijn moeder omeen dansje vroeg, stemde hij daar meteen mee in en verdomd, hij kon het nog…

Sdc13068 Sdc13069

Omdat er op donderdag altijd markt in Abcoude is, ben ik in de middag evendaarheen gereden om bij de kippenboer grillworst te kopen, waar vooral Jay ergdol op is en meteen mijn favoriete kaas van de kaasboer meegenomen. Erg veelveranderd is er natuurlijk niet, het voelde ook gewoon wel weer een beetje alsthuis, alleen kon ik niet wennen aan de vele belachelijk grote (SUV)auto’s dieer rond reden. Achter het stuur de blonde poeha-trien met ernaast haar blondedochter, en dat moet zich dan in de smalle straatjes verplaatsen… Nee, sorry, daar kan ik toch echt niet bij…

Zaterdag was er ’s avonds een etentje met alleen alle nichten en ene neef (Leonard) gepland. Eerst weer even naar opa. Op het moment dat ik aankwam was mijn oudste nicht Abbey er al en even later kwam haar zus Simone ook binnen. Nou, dat vond mijn opa toch echt bijzonder: zijn drie oudste kleindochters gezamelijk op bezoek!

Het etentje hadden we gepland bij de chinees in w.c. Reigersbos, om de hoek bij opa. Toen iedereen er was besloten we, vanwege de enorme keuze aan gerechten, voor 2 verschillende rijsttafels te kiezen. Zo hadden we heel veel verschillende gerechten op tafel staan, dus voor ieder zat er wel iets lekkers bij. Het bleek een goede keus. Het was een zeer geslaagde avond, zo met z’n zessen, zonder aanhang en kinderen. De laatste bijeenkomst was in aug. 2007 geweest, dus er was veel bij te praten.

Sdc13072

 

Na afloop besloten Ab, Simoon en ik nog even wat te gaan drinken in het kroegje om de hoek en zo kwam ik pas r
ond middernacht weer in Haarlem aan. Zeer geslaagd en zeer gezellig!

Zondag waren mijn moeder en ik bij Leonard uitgenodigd voor het eten. Eerst nog even een laatste keer, ter afscheid, bij opa langs en vervolgens door naar Baambrugge. Dit was meteen een mooie gelegenheid Leonard z’n huis weer even te bewonderen. Ik had daar natuurlijk al gelogeerd in 2007, maar sinds hij en zijn vriendin Anite een paar maanden geleden zijn gaan samenwonen, was er natuurlijk één en ander aan nieuwe meubels bijgekomen en het zag er allemaal erg leuk uit. Goede keuzes!

Anita en hij hadden heerlijk gekookt en ook deze avond was dus zeker ook geslaagd. Kort, maar gezellig.

De laatste dag had ik gelukkig nog even een mogelijkheid om mijn oude schoolvriendin Sandra op te zoeken. In 2007 had ik daar geen tijd voor gehad, ik verbleef toen in Baambrugge en zij woont in Beverwijk, maar nu ik in Haarlem zat was het nu natuurlijk maar een kwartiertje verderop. Sinds juni 2008 is zij voor de tweede keer moeder geworden van een gezonde dochter en dus moest ik nu wel even langsgaan. Een heerlijke bijdehande meid! Helaas was zoontje Stan op school, maar goed, dat mocht de pret niet drukken. We pakten onze relatie eigenlijk meteen weer als vanouds op. Erg veel kontakt hebben we niet meer, gemiddeld zo’n 1 à 2 keer per jaar, maar als we elkaar zien is het altijd weer heel vertrouwd. Toch een hoop dingen samen meegemaakt vroeger.

Ze zit in een leuk huisje, met 2 heerlijke kids, helaas alleen, maar ik geloof dat ze zich prima vermaakt! En ik hoop echt dat ze een keer in de mogelijkheid zal zijn ons in Portugal te komen bezoeken.

Gisteren was het avontuur dus weer ten einde, om 12.00 vertrok onze vlucht weer richting huis. Met tegenzin de huurauto weer ingeleverd, was echt een heerlijk autootje, maar met heel veel zin weer het vliegtuig in. Dit keer niet alleen met handbagage, maar met een zeer goed gevulde extra koffer! En dan voornamelijk gevuld met lekkernijtjes; haring, rosbief, filet américan, kaas, rookworst, vla voor Nick, grillworst voor Jay en nog veel meer! Maar ach, zovaak komen we niet meer in nederland, dus het mocht wel eventjes…

Eigenlijk waren voor mij 5 dagen inderdaad wel voldoende geweest, ik begon m’n knullen toch wel te missen, maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik een hele leuke week gehad heb, maar dat Portugal nu toch echt wel mijn "thuis" is!!

Tot schrijfs!

3 thoughts on “Terug van weggeweest…

  1. he Pam,

    Ik heb ook erg genoten van je bezoekje hier. Heerlijk hoe alles gewoon weer als vanouds voelt. Moet echt een keer jou kant op zien te komen. Ik ben zo benieuwd om de jongens weer te zien en Ruud. Wij hebben toch echt een heleboel lol gehad in het verleden.

    Liefs en tot………..snel hoop ik.

    Sandra

  2. Hi Pam Ruud (of andersom). Leuk om dit te leze en de foto’s te zien.Ik ms alleen een goeg “MUG” shot van Ruud! Ik vind het leuk om te zien dat het zo goed gaat met jullie. Jullie zitten lekker in je vel en het zit allemaal als gegoten! Wie weet tot snel!

    Groeten,

    Martin

Geef een reactie

